Συνολικές προβολές σελίδας

ΣΥΣΤΑΣΗ

Με πολύ καλή διάθεση δημοσιεύω στο παρόν blog κάποια άρθρα που πιστεύω ότι μπορεί να βοηθήσουν κάποιους συναδέλφους γυμναστές ή προπονητές, υπάρχουν όμως αρκετοί που αναδημοσιεύουν τα δικά μου άρθρα σε δικά τους site ή blog χωρίς αναφορά στο όνομά μου ή στο blog από όπου προέρχονται τα άρθρα.

Στο εξής απαγορεύεται ρητά σε όλους να αναδημοσιεύουν άρθρα από το παρόν blog και δικά μου άρθρα από οπουδήποτε αλλού τα βρουν διαθέσιμα.

Κυριακή, 26 Φεβρουαρίου 2012

Ποιότητα ή Ποσότητα


  Το ανθρώπινο σώμα έχει την τάση να θυσιάσει την ποιότητα της κίνησης για την ποσότητά της. Αυτό σημαίνει ότι αν ένας αθλητής θέλει να εκτελέσει μια κίνηση γρηγορότερα, ψηλότερα ή να σηκώσει περισσότερο βάρος, από ότι είναι σε θέση να εκτελέσει με καλή τεχνική, θα θυσιάσει τη σωστή τεχνική (ποιότητα της κίνησης) για να φθάσει στο επιθυμητό αποτέλεσμα.
  Έτσι, αν προσπαθείτε να επιτύχετε ένα νέο ανώτατο όριο στα ημικαθίσματα και το βάρος είναι περισσότερο από ότι έχετε συνηθίσει, το σώμα σας θα έχει πιθανόν την τάση να θυσιάσει την ποιότητα της σωστής εκτέλεσης της άσκησης μειώνοντας το εύρος της κίνησης, κατεβαίνοντας στο ήμισυ της κίνησης και στη συνέχεια να επιστρέφει προς την όρθια θέση. Ορισμένοι αθλητές μπορεί να κλίνουν υπερβολικά τον κορμό τους προς τα εμπρός, εκθέτοντας τη μέση τους σε τραυματισμούς. Στην περίπτωση αυτή, το σώμα θυσιάζει την ποιότητα ενός σωστού ημικαθίσματος για να επιτευχθεί μεγαλύτερη ποσότητα (βάρος).
  Σε αυτό το παράδειγμα, θα θυσιαστεί η μακροπρόθεσμη απόδοση, περιορίζοντας το εύρος των κινήσεων κατά τη διάρκεια του ημικαθίσματος. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε μειωμένη ευλυγισία και σε μειωμένη παραγωγή ισχύος (ταχυδύναμη), εξαιτίας συγκεκριμένων μυών που πιθανόν να μην ενεργοποιούνται. Μπορεί επίσης να οδηγήσει σε τραυματισμό στα κάτω άκρα ή τη σπονδυλική στήλη.
  Με το να θυσιάζεται η ποιότητα μπορεί να οδηγήσει σε βραχυπρόθεσμες βελτιώσεις, αλλά είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα υπάρξουν μακροπρόθεσμες αρνητικές συνέπειες. Αυτό μπορεί να αποφευχθεί με έμφαση πάντα στην ποιότητα της κίνησής σας κατά τη διάρκεια των ασκήσεων. Θα είναι πιο επιτυχής αν επικεντρωθείτε στην ποιότητα εκτέλεσης των επαναλήψεων και όχι σε πολλές επαναλήψεις ή χρήση μεγάλου φορτίου όπου μπορείτε να εκτελέσετε με σωστό τρόπο τις επαναλήψεις.
  Το ίδιο θα συμβεί στην κίνηση του αθλήματος καθώς η εκτέλεση της κίνησης με λάθος τρόπο θα οδηγήσει σε λάθος κινητικά πρότυπα.
  Αυτό οφείλεται στην επίδραση που έχει η προπόνηση στον κινητικό έλεγχο του σώματος.
  Εάν συνεχώς προπονούνται τα λάθος κινητικά πρότυπα, θα αναπτυχθούν κινητικά προγράμματα που δεν είναι επιθυμητά.
  Στη συνέχεια, θα είναι πολύ δύσκολο να διορθωθούν αυτά τα πρότυπα κίνησης, επειδή το σώμα θα έχει ήδη ένα κινητικό πρόγραμμα για το πώς να εκτελέσει ορισμένες κινήσεις, οι οποίες πιθανό δεν είναι οι κινήσεις που θα θέλαμε να χρησιμοποιήσουμε κατά τη διάρκεια ενός παιχνιδιού.
  Αν έχετε ακούσει τη φράση "παλιοσυνήθεια" σε αυτό αναφέρεται, όπως και η φράση "δεν μαθαίνεις σε γέρο σκύλο νέα κόλπα".
  Με εστίαση στις βασικές αρχές και δίνοντας ιδιαίτερη προσοχή στη λεπτομέρεια, μπορείτε να δημιουργήσετε σωστά κινητικά πρότυπα και κινητικά προγράμματα "συνήθειες".
  Οι περισσότεροι προπονητές βάζουν σε μια προπονητική μονάδα στόχο δέκα σωστές επαναλήψεις και αυτό επιτυγχάνεται από ένα σύνολο πενήντα και πλέον επαναλήψεων, ποσοστό επιτυχημένων προσπαθειών λιγότερο από 20%, αυτό σημαίνει ότι βασικά έχουν προπονήσει τη λάθος κίνηση περισσότερο από τη σωστή, ή με πιο απλά λόγια προπονούν τη λάθος κίνηση με συχνή επανάληψη.

Διαβάστε ακόμη
Κινητική εξέλιξη και κινητικά πρότυπα - Πρώτο μέρος

Κινητική εξέλιξη και κινητικά πρότυπα - Δεύτερο μέρος 

Προπόνηση, Κίνηση και Συναίσθημα