Συνολικές προβολές σελίδας

ΣΥΣΤΑΣΗ

Με πολύ καλή διάθεση δημοσιεύω στο παρόν blog κάποια άρθρα που πιστεύω ότι μπορεί να βοηθήσουν κάποιους συναδέλφους γυμναστές ή προπονητές, υπάρχουν όμως αρκετοί που αναδημοσιεύουν τα δικά μου άρθρα σε δικά τους site ή blog χωρίς αναφορά στο όνομά μου ή στο blog από όπου προέρχονται τα άρθρα.

Στο εξής απαγορεύεται ρητά σε όλους να αναδημοσιεύουν άρθρα από το παρόν blog και δικά μου άρθρα από οπουδήποτε αλλού τα βρουν διαθέσιμα.

Κυριακή, 10 Μαρτίου 2013

Κροταφογναθική άρθρωση


   Η κροταφογναθική άρθρωση είναι η άρθρωση που συνδέει την κάτω γνάθο με το κροταφικό οστό στο κρανίο.
  Η κάτω γνάθος είναι το μόνο οστό που αρθρώνεται και από τις δύο πλευρές του σώματος, γεγονός που δημιουργεί ιδιαίτερες συνθήκες στη λειτουργία της άρθρωσης στην κάθε πλευρά του σώματος.
  Η κροταφογναθική άρθρωση είναι μια πολύπλοκη κατασκευή, που περιλαμβάνει χόνδρινο δίσκο (μηνίσκο) και παρουσιάζει κινήσεις ολίσθησης και περιστροφής.
  Η λειτουργία αυτής της άρθρωσης πρέπει να επιτρέπει το σαγόνι να κινείται σε διαφορετικές κατευθύνσεις για να διευκολυνθεί η λειτουργία της μάσησης των τροφών.
  Εάν για οποιοδήποτε λόγο τα δόντια δεν ταιριάζουν τέλεια σε αυτό που καλείται κεντρικό κλείσιμο, προκαλείται ένας αντισταθμιστικός μηχανισμός μάσησης.   
  Προκειμένου να καθοδηγηθούν τα δόντια στο κλείσιμο ο αντισταθμιστικός μηχανισμός καθοδηγεί τα δόντια πλάγια σε ένα ρυθμό περίπου 4.000 φορές ημερησίως.
  Υπάρχουν πολλοί λόγοι για να λειτουργήσει ένας αντισταθμιστικός μηχανισμός μάσησης, συμπεριλαμβανομένων των διαταραχών λόγω ανάπτυξης, του τραυματισμού, της μετακίνησης του κεφαλιού προς τα εμπρός, των οδοντικών προβλημάτων όπως ένα σπασμένο ή σάπιο δόντι ή ένα δόντι που λείπει.
  Επειδή η μάσηση είναι ζωτικής σημασίας στην επιβίωση, το σώμα έχει αναπτύξει μια σημαντική σειρά αντανακλαστικών που παράγονται από τον περιοδοντικό σύνδεσμο και τους μηχανοϋποδοχείς της κροταφογναθικής άρθρωσης.
  Αυτά τα αντανακλαστικά χρησιμοποιούνται για να επηρεάσουν και να επιτρέψουν τη μάσηση μέσω του αντισταθμιστικού μηχανισμού ελαχιστοποιώντας την προσπάθεια.
  Ένα απλό παράδειγμα για να καταδείξει ακριβώς πόσο ισχυρά είναι αυτά τα αντανακλαστικά, είναι να σκεφτείτε την τελευταία φορά που σφήνωσε ένα πολύ μικρό κομμάτι τροφής στα δόντια σας και την έντονη και άμεση προσπάθειά σας να το απομακρύνετε από τα δόντια σας.
  Ακόμη ο μηχανισμός της μάσησης μπορεί να έχει επιπτώσεις στην ισορροπία επειδή τα δόντια και η δυνατότητά μας να μασήσουμε είναι ζωτικής σημασίας στην επιβίωση, το σώμα μεταβάλει τη θέση των μελών του έτσι ώστε να διευκολύνεται η μάσηση.
  Όταν υπάρχει μια διαταραχή στο μηχανισμό της μάσησης αυξάνεται το φορτίο εργασίας στους μυς της μάσησης, στους μυς του αυχένα, στους μυς της ωμικής ζώνης και τους αναπνευστικούς μυς. 
  Το αποτέλεσμα αυτού του αυξανόμενου φόρτου εργασίας είναι συνήθως βράχυνση και αυξημένη κόπωση σε αυτούς τους μυς με αποτέλεσμα την κακή στάση του σώματος και προβλήματα στην ισορροπία, επειδή μερικοί μυς όπως ο στερνοκλειδομαστοειδής αναπαράγουν τις ιδιοδεκτικές διαταραχές.
  Η δυσλειτουργία της κροταφογναθικής άρθρωσης μπορεί να προκαλέσει πόνο στο σαγόνι, το πρόσωπο, τον λαιμό και τον ώμο.

  Τα συμπτώματα δυσλειτουργίας της κροταφογναθικής άρθρωσης μπορεί να περιλαμβάνουν οποιοδήποτε ή όλα από τα συμπτώματα που αναφέρονται παρακάτω:
- Πόνος ή βουητό στο αυτί
- Δυσκολία στο μάσημα, το δάγκωμα, το άνοιγμα και το κλείσιμο του στόματος
- Ήχος τριβής "κλίκινγκ" κατά το άνοιγμα και το κλείσιμο του στόματος
- Ευαισθησία των μυών με αίσθημα παλμών, στη μια ή και στις δύο πλευρές
- Πόνος στην περιοχή της άρθρωσης, στη μια ή και στις δύο πλευρές
- Ημικρανία ή Πονοκέφαλος
- Εκτροπή της κάτω γνάθου από την κανονική της πορεία (αστάθεια)
- Κλείδωμα της σιαγόνας όταν ανοίγει διάπλατα
- Πόνος στην περιοχή του Αυχένα

  Αρκετοί μύες και νεύρα πρέπει να συνεργαστούν για να ανοίξει και να κλείσει το στόμα.
  Το εύρος ανοίγματος του στόματος διαφέρει από άτομο σε άτομο, ο μέσος όρος είναι 35 - 55 χιλιοστά, τα οποία είναι περίπου το πλάτος των τριών δακτύλων.

Τρόποι που βοηθούν στην πρόληψη
- Διατηρήστε καλή στοματική υγιεινή
- Διατηρήστε καλή στάση του σώματος
- Χαλαρώστε τους μύες της γνάθου
- Γυμνάστε τους μύες της γνάθου

Διατήρηση της καλής στοματικής υγιεινής
- Βουρτσίζετε τα δόντια και τη γλώσσα σας μετά από κάθε γεύμα και πριν από την κατάκλιση.

Διατήρηση της καλής στάσης του σώματος
Η στάση του σώματος αναφέρεται στη δομική ευθυγράμμιση και τον προσδιορισμό της θέσης του σώματος και όλων των τμημάτων του σε σχέση με τη γραμμή βαρύτητας, το κέντρο του βάρους και τη βάση της στήριξης του σώματος, οποιαδήποτε στιγμή.

Χαλάρωση των μυών της γνάθου
Τεχνικές χαλάρωσης όπως η μάλαξη μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά στην πρόληψη και αντιμετώπιση της δυσλειτουργίας της κροταφογναθικής άρθρωσης.
Τοποθετήστε το δείκτη σας και το μεσαίο δάχτυλο στο μάγουλο σας, τραβήξτε τα δάχτυλά σας προς τα κάτω μπροστά από το αυτί σας. Μετακινήσετε τα δάχτυλά σας για να βρουν τα σημεία που αισθάνεστε "σφιχτά". Κάντε μάλαξη σε κάθε σημείο με κυκλικές κινήσεις για 30 δευτερόλεπτα.

Γυμνάστε τους μύες της γνάθου
  Πιθανόν η δυσλειτουργία να προκαλείται ή να προκαλεί έλλειψη συνεργασίας των μυών της μάσησης.
  Οι παρακάτω ασκήσεις συνιστώνται για να επανεκπαιδεύσουν τους μύες έτσι ώστε να επιστρέψουν στη φυσιολογική τους λειτουργία για τη συνεργασία και συντονισμό των αρθρώσεων της κάτω γνάθου και των δύο πλευρών.
  Κατά τη διάρκεια των ασκήσεων πρέπει να αναπνέετε κανονικά, μην κρατάτε την αναπνοή σας.
  Κάντε αυτές τις ασκήσεις σε καθιστή ή όρθια θέση και κρατήστε το κεφάλι σας ακίνητο, ενώ εκτελείτε αυτές τις ασκήσεις.

Άνοιγμα και κλείσιμο του στόματος
- Ανοίξτε το στόμα σας όσο το δυνατόν πιο πολύ.
- Κρατήστε τη θέση για 3 δευτερόλεπτα.
- Κλείστε το στόμα σας αργά και ελεγχόμενα.
- Επαναλάβετε 5 φορές.

Πλάγια μετατόπιση
- Ανοίξτε το στόμα σας. - Μετακινήστε το σαγόνι σας προς τα αριστερά.
- Κρατήστε τη θέση για 3 δευτερόλεπτα.
- Επιστρέψτε στην αρχική θέση.
- Επαναλάβετε 5 φορές.
- Ολοκληρώστε τις επαναλήψεις προς τα αριστερά. - Επαναλάβετε όλη τη διαδικασία προς τα δεξιά.

Άνοιγμα και κλείσιμο του στόματος με τη γλώσσα στον ουρανίσκο
- Πιέστε τη γλώσσα σας στον ουρανίσκο και ανοίξτε το στόμα σας όσο περισσότερο μπορείτε.
- Κλείστε το στόμα σας αργά και ελεγχόμενα με τη γλώσσα στον ουρανίσκο.
- Επαναλάβετε 5 φορές.

Προσοχή
  Εάν οποιαδήποτε από αυτές τις ασκήσεις προκαλέσει πόνο, μούδιασμα, μυρμήγκιασμα, να σταματήσετε αμέσως και να επισκεφθείτε έναν ειδικό.
  Εάν έχετε υποβληθεί σε χειρουργική επέμβαση, συμβουλευτείτε τον γιατρό σας πριν ξεκινήσετε αυτές τις ασκήσεις.

Χρήσιμες οδηγίες
- Προσπαθείτε να κρατάτε το στόμα σας κλειστό χωρίς να πιέζετε τα δόντια μεταξύ τους.
- Αποφεύγεται να ανοίγετε υπερβολικά το στόμα σας για να δαγκώσετε σκληρές τροφές, π.χ. μήλα.
- Μη μασάτε συνεχώς στη μια πλευρά του στόματος.
- Αποφεύγεται το υπερβολικό μάσημα, π.χ. τσίκλα.