Συνολικές προβολές σελίδας

ΣΥΣΤΑΣΗ

Με πολύ καλή διάθεση δημοσιεύω στο παρόν blog κάποια άρθρα που πιστεύω ότι μπορεί να βοηθήσουν κάποιους συναδέλφους γυμναστές ή προπονητές, υπάρχουν όμως αρκετοί που αναδημοσιεύουν τα δικά μου άρθρα σε δικά τους site ή blog χωρίς αναφορά στο όνομά μου ή στο blog από όπου προέρχονται τα άρθρα.

Στο εξής απαγορεύεται ρητά σε όλους να αναδημοσιεύουν άρθρα από το παρόν blog και δικά μου άρθρα από οπουδήποτε αλλού τα βρουν διαθέσιμα.

Τρίτη, 1 Νοεμβρίου 2016

Δυσλειτουργίες μυών πυελικού εδάφους


  Πυελικό έδαφος ή περίνεο λέγεται ο χώρος που αντιστοιχεί στο κάτω στόμιο της πυέλου και είναι ένα σύνολο μυών που συνδέει το ηβικό οστό με τα ισχιακά κυρτώματα. Δρουν για την υποστήριξη των εσωτερικών οργάνων και διατηρούν την ευθυγράμμιση της πυέλου. Οι μυς που σχηματίζουν το πυελικό έδαφος αποτελούν τρεις στοιβάδες, στην επιπολής στοιβάδα βρίσκονται ο ισχιοσηραγγώδης, ο βολβοσηραγγώδης, ο επιπολής εγκάρσιος και ο έξω σφιγκτήρας του πρωκτού, στη μέση στοιβάδα βρίσκονται ο εν τω βάθει εγκάρσιος και ο σφιγκτήρας της υμενώδους μοίρας της ουρήθρας, στην εν τω βάθει στοιβάδα βρίσκονται ο ανελκτήρας του πρωκτού και ο ισχιοκοκκυγικός.
  Οι δυσλειτουργίες του πυελικού εδάφους παρουσιάζονται ως υπερβολικό σφίξιμο ή ως αδυναμία αυτών των μυών και συνδέεται συχνά με προβλήματα στην ιερολαγόνια άρθρωση, του κόκκυγα, του ισχίου και προβλήματα της οσφυϊκής μοίρας της σπονδυλικής στήλης. Συμπτώματα που συνδέονται με τη δυσλειτουργία του πυελικού εδάφους περιλαμβάνουν ακράτεια ούρων ή κοπράνων και ενδεχομένως πυελική πρόπτωση οργάνων.
  Ακόμη οι μυς του πυελικού εδάφους έχουν σημαντικό ρόλο στην αύξηση της ενδοκοιλιακής πίεσης. Η ενδοκοιλιακή πίεση αυξάνεται με την προς τα κάτω κίνηση του διαφράγματος και τη σύγχρονη σύσπαση των κοιλιακών και των μυών του πυελικού εδάφους. Η σύσπαση του έσω λοξού κοιλιακού και του εγκάρσιου κοιλιακού, όταν η γλωττίδα είναι κλειστή, αυξάνουν την ενδοκοιλακή πίεση, καθώς η φόρτιση που ασκείται στο περιεχόμενο της κοιλιακής κοιλότητας από το διάφραγμα και τους κοιλιακούς οδηγεί και στη σύσπαση των μυών του πυελικού εδάφους. Έτσι η κοιλιακή κοιλότητα ανταποκρίνεται σαν ένας κύλινδρος που διαμορφώνεται από το διάφραγμα, τον εγκάρσιο και τον έσω λοξό κοιλιακό και τους μυς του πυελικού εδάφους. Η τάση στεφάνης που δημιουργείται στην περιφέρεια ενεργοποιεί τα εν τω βάθει κοιλιακά τοιχώματα πιέζοντας τα σπλάχνα προς το διάφραγμα και τους μυς του πυελικού εδάφους, αυξάνοντας την ενδοκοιλιακή πίεση.
  Η πιο συχνή αιτία δυσλειτουργίας - χαλάρωσης των μυών του πυελικού εδάφους στις γυναίκες είναι η εγκυμοσύνη ανεξάρτητα από το αν η γέννηση είναι κολπική ή με καισαρική τομή, ενώ η πιο συχνή αιτία στους άνδρες είναι κάποια χειρουργική επέμβαση στον προστάτη και στις δύο περιπτώσεις το άτομο παρουσιάζει κάποιο βαθμό ακράτειας ούρων.
  Μια άλλη λιγότερο συχνή δυσλειτουργία των μυών του πυελικού εδάφους είναι η βράχυνση των μυών, γεγονός που οδηγεί σε ένα πολύ ʺσφιχτόʺ πυελικό έδαφος δημιουργώντας προβλήματα στην ούρηση αλλά και στην ερωτική ζωή του ατόμου, συνήθως το ʺσφιχτόʺ πυελικό έδαφος παρουσιάζεται σε άτομα που έχουν περάσει επαναλαμβανόμενες ουρολοιμώξεις.
  Στην πρώτη φάση ενεργοποίησης των μυών του πυελικού εδάφους στα άτομα που παρουσιάζουν ακράτεια ούρων, οι αναπνευστικές ασκήσεις θα δώσουν τα κατάλληλα ερεθίσματα για την αρχική συνειδητοποίηση των μυών της περιοχής. Στη συνέχεια η προσπάθεια διακοπής της ούρησης είναι ένας άλλος τρόπος για να επιτευχθεί η ενεργοποίηση των μυών. Όταν το άτομο συνειδητοποιήσει και μπορεί να ενεργοποιήσει τους μύες του πυελικού εδάφους μπορεί να προσθέσει περισσότερες ασκήσεις για τους μύες του πυελικού εδάφους αλλά και ασκήσεις που έμμεσα ενεργοποιούν τους μύες του πυελικού εδάφους, όπως οι ισομετρικές ασκήσεις των προσαγωγών που λόγω της πρόσφυσής τους στο ηβικό οστό όταν ενεργοποιηθούν πυροδοτούν τη λειτουργία των μυών του πυελικού εδάφους. Έτσι συμπιέζοντας κάτι ανάμεσα στα πόδια σε ασκήσεις όπως η γέφυρα ή τα ημικαθίσματα, μπορεί να αυξηθεί η δραστηριότητα των μυών του πυελικού εδάφους, το οποίο είναι σημαντικό για τα άτομα που παρουσιάζουν ακράτεια ούρων και τα άτομα με προβλήματα σταθεροποίησης της σπονδυλικής στήλης.
  Στα άτομα που παρουσιάζουν σφιχτούς μύες στην περιοχή του πυελικού εδάφους σε πρώτη φάση και πάλι οι αναπνευστικές ασκήσεις θα βοηθήσουν στη συνειδητοποίηση και χαλάρωση των μυών της περιοχής κυρίως μέσω της παρατεταμένης εκπνοής, έτσι ώστε το πυελικό έδαφος να χαλαρώνει σχεδόν εντελώς. Στη συνέχεια πιθανόν να χρειαστεί να χρησιμοποιηθούν διάφορες τεχνικές για την χαλάρωση των μυών της περιοχής.